Support

Før du eventuelt kontakter Support, sjekk om du finner svaret eller løsningen på problemet i punktene nedenfor.


Registering

Velkommen! NorgesDate er et nettsamfunn for deg som ønsker å utvide din sosiale horisont på en avslappet og uformell måte. Vi har som mål å opprettholde et godt miljø med positive holdninger og gjensidig respekt som ideal. Enkelt oppsummert er det Kardemommebyloven som gjelder. Vi vil likevel oppfordre deg til å lese gjennom våre formelle brukevilkår og betingelser før du bestemmer deg:

Brukervilkår
Personvern & Cookies

Vanligste årsak

Den vanligste årsaken problemer med levering av e-post er at e-postleverandører som Hotmail, Yahoo, Gmail osv har automatiske spam-filtre som noen ganger er litt overivrige. Dermed kan selv ønsket e-post havne i Spam-mappen (også kalt Junk, Søppelpost o.l.).

Løsning: Sjekk først din spam/junk/søppelpost-mappe. Finner du e-posten der, trykk på aktiveringslenken.

Tips: For å sikre at fremtidige e-post fra oss havner i riktig innboks neste gang, er det lurt å markere e-post fra NorgesDate som "Ikke spam". Dette minsker risikoen for at du går glipp av varslinger fra NorgesDate om nye meldinger fra venner osv.

Dersom løsningen over ikke funket, prøv følgende:
  1. Legg til "@norgesdate.no" (uten anførselstegn) som såkalt trygg avsender i dine e-postinnstillinger. Dette for å angi at du ønsker å motta fremtidig e-post fra alle e-postadresser som slutter på @norgesdate.no til din innboks. NB: Akkurat hvordan du gjør dette hos den enkelte e-postleverandør varierer. Noen kaller det "Trygg avsender-liste" mens andre bruker betegnelsen "Filter". Dette må du neste sjekke selv men du finner det som regel et sted under en "Innstillinger" (eller "Settings" på engelsk).
  2. Gå til innloggingssiden (åpnes i ny fane) og trykk på "Send aktiveringsmail på nytt". Sjekk din innboks igjen, åpne e-posten fra NorgesDate og trykk på angitt aktiveringslenke.

Andre mulige årsaker

Det kan også hende at du rett og slett feilstavet e-postadressen din i registreringsskjemaet. For å finne ut dette kan du prøve å registrere deg på nytt og denne gangen dobbeltsjekke at du virkelig taster inn rett e-postadresse. Dersom registreringen går gjennom betyr det sannsynligvis at du tastet feil første gang. Om du derimot får melding om at det allerede er registrert en konto på den samme e-postadressen - følg steg nr 1 og 2 ovenfor.

Sørg først og fremst for at du har fylt ut alle obligatoriske felter og retter feil du får beskjed om å rette underveis. Oppstår det andre tekniske problemer du ikke klarer å løse, kontakt Support. Husk i så fall å beskrive så detaljert som mulig hva som skjedde, eventuelle feilmeldinger som dukket opp. Oppgi gjerne også type operativsystem, nettleser osv.

Hver brukerkonto blir sjekket av en moderator for å opprettholde en viss kvalitetssikring. Med det menes forebyggende tiltak mot falske profiler og annen uønsket aktivitet. Dersom vi finner grunn til å tro at en bruker seiler under falsk flagg eller har andre hensikter som strider mot brukervilkårene, vil aktivering bli avvist eller utsatt. Har du mottatt e-post fra oss om at din konto ble avvist og du mener vi har gjort en feil - kontakt Support for oppklaring. Det er opp til brukeren selv å supplere med opplysninger som kan fjerne eventuell tvil fra vår side.

Brukerkonto

Glemt brukernavnet? Ikke noe problem så lenge du husker e-postadressen. Du kan nemlig logge deg inn med begge deler.

Glemt passordet? Gå til innloggingssiden og trykk på "Glemt passord?". Du vil da få tilsendt en e-post med instruksjoner om gjenoppretting av passord.

Du kan når som helst endre ditt passord. Når du er innlogget kan du trykke på "Mine instillinger" og deretter på "Endre passord".

Du kan enkelt endre e-postadressen tilknyttet din brukerkonto. Når du er innlogget, trykk på "Mine instillinger" og deretter på "Endre e-post".

Det er for tiden ikke aktivert noen funksjon for å endre brukernavnet sitt selv. Hvis du har et sterkt ønske om å endre brukernavnet ditt, kan du sende en forespørsel til Support.

Du står fritt til å avslutte din brukerkonto når som helst. Er du logget inn kan du gå til "Mine innstillinger" og trykke på "Avslutt konto".

Midlertidig deaktivering av brukerkonto er for tiden ikke en tilgjengelig funksjon.

Personvern

Vi tar personvern på alvor. Det handler ikke bare om hvordan vi behandler dine personopplysinger men også om å gi brukerne styring over eget personvern i form av ulike innstillinger. I punktene nedenfor finner du nærmere beskrivelse av tilgjengelige muligheter.

Helt nederst siden for dine Matchpreferanser finner du tilleggsvalg for å hindre ikke-matcher i å sende deg meldinger eller venneforespørsler. Det betyr at hvis du f.eks har valgt aldersgruppen 25-30 i dine øvrige Matchpreferanser, kan ingen som er yngre enn 25 eller eldre enn 30 kontakte deg på disse måtene.

Du kan blokkere andre brukere ved å trykke på knappen "Blokker bruker" på vedkommendes profil. Brukeren legges da til din Blokkert-liste hvor du også kan fjerne blokkeringen dersom du skulle ombestemme deg. Blokkert-listen finner du under "Mine innstillinger" hvor du så trykker på fanen "Blokkert".


Tips: Hvis brukeren du blokkerer (eller andre for den delen) har gjort noe som strider mot Brukervilkårene kan du vurdere å rapportere brukeren til oss via "Rapporter"-knappen på vedkommendes profil. Mer om rapportering i en egen seksjon lenger ned på denne siden.

I profilens øvre høyre hjørne fremgår det om en bruker er innlogget - eventuelt hvor lenge siden brukeren var innlogget sist.

Profil og matching

Trykk først på "Min profil". Under ditt eget profilbilde finner du knappen "Rediger profil". Trykk på denne så er du der!

Trykk først på "Min profil". Under ditt eget profilbilde finner du knappen "Rediger bilde". Når du trykker på denne får du opp flere undervalg: Mulighet for å bytte profilbilde, justere bildeutsnittet eller rotere bildet om det skulle ligge feil vei etter opplasting.

Ikke få panikk! Systemet kan reagere på visse handlingsmønstre og låse en profil midlertidig. Det kan også være at en moderator gjør en ekstra kontroll. Vent gjerne noen minutter før du eventuelt kontakter Support.

Det skal sies at det også kan handle om brudd på brukervilkårene (som potensielt kan medføre utestengelse, midlertidig eller permanent). Er overtrampet av en grov art kan profilen bli slettet og brukeren sperret uten forhåndsvarsel eller lovnad om tilbakemelding på eventuelle protester.

Kontaktfilteret har to hovedoppgaver:

Siden "Mine matcher" funger som et slags lagret søk, hvor du kan spesifisere din målgruppe slik at du enkelt kan vise matchende profiler med kun ett klikk. Du kan når som helt endre dine Matchpreferanser. Du vil automatisk motta e-postvarslinger om nye brukere som matcher dine preferanser (med mindre du har skrudd av varslinger for dette i dine varslingsinnstillnger).

Som tilleggsfunksjon kan du via innstillinger i kontaktfilteret bestemme at kun den målgruppen du har valgt kan sende deg melding eller venneforespørsel.

Bilder og album

Som hovedregel vil ALLE bilder måtte godkjennes av moderator før de vises noe sted. Hvis det har gått over 1 time siden du lastet opp et bilde og det fortsatt ikke er godkjent, sjekk om du kan finne årsaken i et av punktene nedenfor før du eventuelt kontakter Support.

Generelt

  • Ingen bilder som du ikke har opphavsrett til eller lisens til å publisere.
  • Ingen bilder som bærer preg av overdreven bildemanipulering.
  • Ingen bilder som inneholder tekst eller noen form for grafikk.
  • Ingen bilder som er av pornografisk karakter eller seksuelt spekulative.
  • Ingen bilder som på annen måte strider mot brukervilkårene eller norsk lov.

Profilbilde

  • Profilbildet må være av deg selv (og ligne deg selv).
  • Profilbildet må vise hele ansiktet ditt tydelig (forfra eller i profil).
  • Profilbildet må ikke være tatt på for lang avstand (minimum halvfigur eller nærmere).
  • Profilbildet må ikke være tatt på for nært hold (feks kun utsnitt av ansikt).
  • Profilbildet må være skarpt, lyst og av god kvalitet.

Album og albumbilder

  • Album må ha en kort og beskrivende tittel.
  • Alle albumbilder må ha deg som tydelig hovedmotiv.
  • Alle albumbilder må være skarpe og av god kvalitet.

NB: Det er NorgesDate stab alene som i hvert enkelt tilfelle avgjør hvorvidt et bilde blir godkjent - uavhengig av om det dekkes av retningslinjene ovenfor eller ikke. Vi går ikke inn i noen debatt om disse avgjørelsene.

Noter deg eventuelle feilmeldinger og forsøk på nytt. Bildet kan f.eks være for lite, for stort eller i feil filformat. I så fall skal du få opp en melding om dette. Ved feil du ikke klarer å identifisere, ta kontakt med NorgesDate Support.

Får du feilmelding om at du ikke kan laste opp flere bilder? Da må du slette noen av de gamle før du kan laste opp nye.

Når du laster opp bilder vil disse som hovedregel kreve godkjenning av moderator før de blir synlige for andre enn deg selv. I tillegg kan alle typer innhold bli deaktivert eller slettet av moderator i ettertid dersom vi finner grunn til det. Er du i tvil om hvorfor, oppfordrer vi deg til å lese nøye gjennom brukervilkårene og bildereglene før du eventuelt purrer.

Rapportering av brukere

For å rapportere noe(n) må det foreligge brudd på brukervilkårene. Er du usikker, les gjennom nevnte vilkår før du rapporterer. Rapportering er hovedsaklig ment for å avdekke misbruk av tjenesten, slik som falsker profiler, scam- og svindelførsøk, ulike former for trakassering samt upassende bilder/innhold.

Du kan ikke bruke rapporteringsfunksjonen som en slags hevn eller straff kun på grunnlag av at noen irriterer deg, avviser deg, ikke svarer deg eller andre varianter av personlige småkrangler. Som alternativ for slike tilfeller kan du blokkere brukeren og/eller justere dine personverninnstillinger.

Misbruk av rapporteringsfunksjonen kan medføre konsekvenser for den som rapporterer.

Du kan rapportere profiler, bilder, meldinger m.m. Alle profiler har en Rapporter-link helt nederst i venstrekolonnen under profilbildet. Øvrige elementer har en mindre Rapporter-link eller diskret mikromeny (···) i umiddelbar nærhet til elementet det gjelder. Feks for å rapportere en melding - trykk på mikromenyen (···) i høyrekant og velg "Rapporter" fra denne.

Kun moderator kan lese rapporten og se hvilken bruker som har sendt den. Den som blir rapportert får ikke vite hvem som rapporterte, heller ikke på forespørsel.

Hvilke konsekvenser en rapport medfører kommer helt an på alvorlighetsgrad, omfang og andre omstendigheter. Gjelder det feks scam/svindel, åpenbart falsker profiler eller andre grove overtramp, er veien kort til permanent utestengelse og sletting. Mens andre situasjoner kan være noe mer tidkrevende å vurdere, feks i en konflikt mellom to parter med ulike versjoner av hendelsesforløpet. Ved tvilstifeller kan involverte brukere bli suspendert midlertidig.

E-postvarslinger og nyhetsbrev

Varslinger og nyhetsbrev er to forskjellige ting.

Varslinger er når systemet automatisk sender ut en e-post for å varsle brukeren om nye meldinger, kommentarer, venneforespørsler og lignende.

Nyhetsbrev er når vi sender ut en e-post til alle brukere som har krysset av for at de vil motta slike. Hensikten med nyhetsbrev er å informere brukerne om nyheter, endringer, aktiviteter eller annet stoff tilknyttet tjenesten.

Hva du vil bli varslet om kan du stille inn ved å gå til "Mine innstillinger" og deretter trykke på fanen "Varslinger". Feks kan du velge å kun motta varslinger om nye meldinger fra andre brukere. Du kan også velge å skru varslinger helt av.

Gå til "Mine innstillinger" og trykk deretter på fanen "Varslinger". Nederst finner du innstillingen "Motta nyhetsbrev fra NorgesDate.no". Denne kan skrus av og på.

Mulige årsaker:

  • Det har rett og slett ikke skjedd noe som utløser varsling.
  • Du har selv valgt å skru av varslinger. Sjekk dine varslingsinnstillinger.
  • E-postvarslingen kan ha havnet i din spam/junk-mappe. Hvis du finner e-post fra oss i spam/junk-mappen, marker den som "Ikke spam" for å sikre at varslingene havner i innboksen din neste gang. I tillegg har de fleste e-postleverandører og -programmer innstillinger som lar deg definere hva som skal skje med e-post fra en bestemt avsender. Hvilken betegnelse de benytter på denne funksjonen kan imidlertid variere. Noen bruker betegnelsen "filter" (feks Gmail, Hotmail, Yahoo). Andre kaller det "regler" (feks Outlook). Noen bruker også betegnelsen "Trygg avsender" eller lignende. I prinsippet virker de på samme måte. Finn frem til innstillingene for din e-postleverandør og legg til en definisjon som sier at "@norgesdate.no" skal leveres til din Innboks.

Annet

NorgesDate.no er sikret med SSL (Secure Sockets Layer). SSL er et digitalt sertifikat som autentiserer identiteten til et nettsted og krypterer informasjon som blir sendt til serveren med SSL-teknologi. Kryptering er prosessen med å kryptere data til et uleselig format som kun kan gjøres om til et leselig format med den riktige dekrypteringsnøkkelen. Et sertifikat fungerer som et elektronisk "pass" som etablerer legitimasjonen til en nettbasert enhet når du gjør forretninger på nettet. Når en internettbruker prøver å sende konfidensielle opplysninger til en nettserver, tar brukerens nettleser seg tilgang til serverens digitale sertifikat og oppretter en sikker tilkobling.

En informasjonskapsel (cookie på engelsk) er en liten tekstfil som plasseres på din datamaskin og som for eksempel kan gjøre at du slipper å logge deg inn hver gang du skal besøke NorgesDate. Informasjonskapselen identifiserer ikke deg personlig, kun den nettleseren som er installert på datamaskinen og som du bruker ved besøket.

Les mer om Personvern & Cookies